Het Europese emissiehandelssysteem is de hoeksteen van het Europese klimaatbeleid. De prijzen van CO2 slechtten begin dit jaar de barrière van €100 euro per ton en ETS wordt verder uitgebreid naar nieuwe sectoren.
In deze workshop gaan we in op de werking van het huidige ETS, de uitbreiding naar scheepvaart, bebouwde omgeving en wegtransport, en de consequenties daarvan. Een handelaar in emissierechten geeft een inkijkje in de dagelijkse handel en we behandelen de samenhang tussen emissiehandel en het streven naar een Net Zero economie. Welke rol spelen negatieve emissies daarbij?
De workshop is op dinsdag 9 mei van 12.15 tot 17.30 uur bij de Nederlandse emissieautoriteit in Den Haag. Deelname kost €75 ex. btw. Voor freelancers is 50% korting mogelijk. De workshop is op achtergrondbasis.
Deze bijeenkomst is mede mogelijk dankzij steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.
inloop met broodjeslunch
ETS, de stand van zaken - Maaike Breukels, hoofd emissiehandel NEa
Het EU Emissions Trading System heeft een lange weg afgelegd naar volwassenheid. Begin dit jaar kostte een ton CO2 meer dan €100. Het systeem wordt verder verfijnd met uitbreiding naar de scheepvaart en luchtvaart. Het aantal rechten wordt beperkt en het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) moet ervoor zorgen dat ook producten van niet-EU-landen een CO2-heffing krijgen.
De uitbreiding van ETS naar bebouwde omgeving en wegverkeer - Corjan Brink, PBL
Naast het bestaande ETS wordt een nieuw systeem opgetuigd voor de bebouwde omgeving en transport. Dat gaat ook de consument merken. Uitleg over het nieuwe systeem en de beprijzing.
pauze
Emissiehandel in de praktijk - Robbert Sijbrandij, managing director ACT Commodities
Hoe groot is de emissiehandel, wie zijn de spelers en hoe komen de prijzen tot stand? Over primaire en secundaire markt, de rol van derivaten en de Market Stability Reserve.
Klimaatneutraal in 2050, negatieve emissies - Kiane de Kleijne, Radboud Universiteit
Beprijzing van CO2-uitstoot is één kant van de medaille; er moet ook CO2 uit de atmosfeer worden verwijderd om de opwarming tegen te gaan. Welke 'carbon removal' technieken zijn er en hoe betaalbaar en 'permanenent' zijn die? En wie gaat voor negatieve emissie betalen als bedrijven eenmaal CO2-neutraal zijn?